עם דעיכת עולם הדפוס, ומעבר של עולם השיווק והפרסום להיות דיגיטלי בעיקרו – מעצבים גרפים רבים מעוניינים לבצע הסבה מקצועית ובמקום לעצב רק חומרים לדפוס כגון פלייארים, הם מעוניינים לעצב קמפיינים במשרדי פרסום או לעצב אפליקציות בחברות הייטק. כאשר עבודה כמעצב גרפי בחברת הייטק/משרד פרסום היא מושכת יותר, מבוקשת יותר ולרוב גם מתגמלת יותר.
במאמר זה נסקור את אפשרויות ההסבה בעולם העיצוב הגרפי – מעיצוב פרינט של בתי דפוס לעיצוב דיגיטל בחברות תוכנה, משרדי פרסום והייטק.
מה נדרש ממעצב גרפי בעולם הדיגיטל ? לעומת מעצבי "פרינט"?
מעצבים גרפים בתחום בתי הדפוס שרוצים לעבור לעבוד בעיצוב גרפי של אפליקציות/אתרי אינטרנט או ניהול קמפיינים, יכולים להביא את הכישורים שרכשו בעולם הדפוס לידי ביטוי גם בעולם הדיגיטל, אך יצטרכו לרכוש מספר מיומנויות נוספות – כגון:
- תוכנת עיצוב: מעצבים גרפיים צריכים להיות מיומנים בשימוש בתוכנות עיצוב כגון Adobe Photoshop, Illustrator, Sketch, Figma או Canva ליצירת עיצובים ויזואליים לאינטרנט. חלק מהתוכנות האלו יכולות להיות שימושיות גם בעולם הפרינט, אך לעיתים בצורה קצת שונה.
יש צורך להכיר גם את גדלי המסכים המקובלים, גדלי המודעות והתאמת העיצוב בפלטפורמות אלו לעולמות הדיגיטל. - HTML ו-CSS: ידע בסיסי ב-HTML ו-CSS חיוני עבור מעצבי אתרים כדי להבין כיצד העיצובים שלהם ייושמו באינטרנט.וגם כדי להכיר מגבלות שונות של דפדפנים.
- רספונסיביות: מעצב גרפי שרוצה לעצב אתר/אפליקציה צריך להכיר את גדלי המסכים השונים, והשוני בין עיצוב אתר ל Mobile לעיצוב אתר ל Desktop ומסכים נוספים.
- עיצוב ממשק משתמש (UI) וחווית משתמש (UX): הבנה של עקרונות עיצוב ממשק משתמש ו-UX חיונית ליצירת עיצובים ידידותיים למשתמש, קלים לניווט ומושכים חזותית.
- טיפוגרפיה: ידע בעקרונות הטיפוגרפיה וכיצד לבחור את הגופנים הנכונים חיוני ליצירת עיצובים קלים לקריאה ומושכים חזותית. נמליץ למעצבים להכיר גם פונטים שונים של עולם ה Web כמו למשל Google Fonts.
- תורת הצבע: הבנה של תורת הצבע וכיצד להשתמש בצבע בצורה יעילה בעיצוב אתרים חשובה ליצירת עיצובים מושכים ויזואלית ומעבירים את המסר הנכון וחיבור לצבעי המותג. כמו בדפוס, אך בדיגיטל.
- מיומנויות שיתוף פעולה ותקשורת: מעצבים גרפיים צריכים להיות מסוגלים לעבוד בשיתוף פעולה עם מפתחי תוכנה, מנהלי פרויקטים ובעלי עניין אחרים כדי להבין את דרישות הפרויקט ומטרותיהם, ולתקשר את רעיונות העיצוב שלהם ביעילות.
- נגישות: הכרת תקני והנחיות נגישות האינטרנט חשובה ליצירת עיצובים נגישים למשתמשים עם מוגבלויות. בישראל יש חוק שמחייב בעלי אתרים להנגיש את האתר שלהם לבעלי מוגבלויות ומעצבים גרפים צריכים להכיר את הדרך להנגשת אתר כדי ליצור עיצובים נגישים.
- פלטפורמות No-Coode : נמליץ למעצבים גרפים ללמוד להשתמש בפלטפורמות אלו כדי ליצור תוצרים דיגיטלים ללא תלות במתכנתים, למשל כמו בנייה של אתרי אינטרנט/דפי נחיתה, ועוד.
מעצב גרפי בבית תוכנה –
מעצב גרפי בבית תוכנה יידרש לבצע סקיצות של אתרי אינטרנט/אפליקציות, לעיתים ידרש לבצע סקיצות שונות והמחשות ללקוח. דבר אשר דורש הכרות עם עולם הדיגיטל, גדלי המסכים השונים, נושא הרספונסיביות, חווית משתמש ועוד.
בנוסף בבית תוכנה מעצב גרפי יידרש לעבוד מול צוותים שונים – בינהם צוות הפיתוח, צוות הבדיקות, מנהלי המוצר, ולעיתים אף מול הלקוחות.
המעצב יהיה אחראי לתכנון נכון של העיצוב והעברתו עם הוראות מדוייקות למפתח – שצריך לתכנת את העיצוב, ואף לוודא שהתוצאות יצאו כפי שנדרש.
מעצב גרפי במשרד פרסום/ סוכנות דיגיטל–
כיום, כל נושא השיווק הדיגיטלי מתבסס על חזותיות הפלטפורמות השונות כפי שניתן לראות בהרחבה בשימוש הרב הנעשה דרך אתרים סוציאליים כגון פייסבוק , יוטיוב ואינסטגרם, אתרים מבוססי תמונות, אינפוגרפיקה להדמיית נתונים כתחליף לטקסטים ארוכים, ריבוי אפליקציות, מצגות מונפשות, סרטונים וכדומה.
מעצב גרפי במשרד פרסום לרוב יידרש לעבוד על עיצוב מודעות/קמפיינים לרשתות החברתיות, עיצוב תמונות ולעיתים אף עיצוב אתרים/דפי נחיתה ללקוחות המשרד.
עיצוב עם בינה מלאכותית
בינה מלאכותית נמצאת יותר ויותר בשימוש בתחום העיצוב הגרפי כדי להפוך משימות מסוימות לאוטומטיות ולשפר את היעילות.
כיום ניתן ליצור תמונות ורכיבים על ידי שימוש בכלים כמו Midjourney.
זה אומר שמעצבים גרפים נידרשים ליכולות טקסטואליות גבוהות, ויכולת ליצור תוצרים באמצעות מלל. כלומר, להסביר למערכת מה בדיוק צריך. ה PROMPT שמועבר למנוע ה AI הוא אומנות שלמה בפני עצמו כדי להסביר למערכת איזה סגנון עיצוב נדרש, איזה גוונים, איזה צבעים, ומה בדיוק אמור להיות.
עיצוב עם בינה מלאכותית יכול להיות רלוונטי לכל תחומי העיצוב – גם בפרינט, גם בדיגיטל. ואנו ממליצים למעצב גרפי שמעוניין להכנס לעולם הדיגיטל – ללמוד לעבוד עם פלטפורמות אלו ליצירת עיצוב ומודעות עבור הרשתות החברתיות.
תוכלו לקרוא עוד על עיצוב באמצעות בינה מלאכותית – כאן